De essentie van schoonmaaklijksten

De een houdt er niet van, maar waarschijnlijk een aantal van jouw collega’s wel: Schoonmaken in de zaak. Waarbij sommige zelfs er een obsessie van maken. Toch dienen we allemaal er aan mee te werken, want alles alleen doen kan nogal overweldigend zijn. Daarom zijn schoonmaaklijsten heel handig, zodat je een overzicht hebt wat er allemaal gedaan moet worden en wanneer.

Misschien waren er al lijsten toen jij net kwam werken bij jouw huidige werkgever. Of eventueel begin jij net als ondernemer en weet je niet zo goed waar je moet beginnen. Een schoonmaaklijst maken is heel simpel: Verdeel je zaak in segmenten en omschrijf in enkele woorden welke objecten en oppervlakten gereinigd moeten worden. Afhankelijk van hoe vaak het object of oppervlakte gebruikt of vervuild wordt, geef je aan hoe vaak het moet worden schoongemaakt.

Hang de lijsten op een makkelijk bereikbare locatie en behandel met je personeel waar de lijsten voor zijn en het belang er van. Want! Bij controle van de NVWA willen zij schoonmaaklijsten zien. Naast de schoonmaaklijsten willen ze ook nog andere lijsten zien, de HACCP lijsten. Laat je personeel dan ook hetgeen wat zij hebben schoonmaakt aftekenen, zodat 1.) Het voor collega’s duidelijk is dat dit al gedaan is en geen dubbel werk opleverd; 2.) De NVWA dit kan controleren.

Het kan soms lastig zijn om te beginnen met het opzetten van een de benodigde lijsten. Hier helpen wij je dan ook graag bij. Download gemakkelijk hier jouw lijsten die je nodig hebt voor het naleven van de HACCP richtlijnen:

Geef een antwoord